Accountmanagement Strategie
Waarom blijven klanten klant en betalen ze met plezier jullie facturen?
Visie
Waarom worden en blijven klanten klant? Waarom accountmanagers?
Proces
Welke dingen moeten excellent gebeuren bij iedere klant?
Buy-in
Directie volledig aan boord? Team enthousiast over deze strategie?
Laat je ook kansen liggen?
Als er geen duidelijke strategie is voor accountmanagement, of deze niet duidelijk is voor de accountmanagers die de strategie moeten uitvoeren, blijven veel kansen liggen.
Een heel duidelijk signaal is wanneer jouw accountmanagers de operatie worden ingezogen.
“De meeste accountmanagers zijn intelligent genoeg om de juiste dingen te doen, maar als er geen strategie is uitgewerkt in een duidelijk proces, dan pakt iedereen eerst die zaken op die op hen afkomen. Dat is heel menselijk en gebeurt overal.”
We specialiseren ons als jaren in excellent accountmanagement voor dienstverleners. Een effectieve strategie hoort daar absoluut bij. Het is een onderwerp waarbij wij vaak helpen en een bijzonder groot effect heeft op je team en de resultaten. Stel je eens voor dat iedere accountmanager bijzonder bevlogen is om de juiste dingen te doen omdat ze geleid worden door een heldere strategie waar iedereen in gelooft…
Accountmanagement Strategie
Een strategie is een manier waarop je iets wilt bereiken. Vaak is het basisdoel van accountmanagement een langdurige en winstgevende relatie met klanten.
Een strategie bestaat uit twee delen, de visie (het waarom) en je proces (wat je wilt dat accountmanagers doen).
Jouw idee waarom klanten bij jullie klant zouden willen worden en blijven, is jouw visie. Wat je team moet doen (activiteiten) volgt daar logischerwijs uit. Als je deze activiteiten vormgeeft in een proces (wie doet wat wanneer), dan is er sprake van een Accountmanagement strategie: Je team weet wat en wanneer te doen bij iedere klant en waarom.
Visie op accountmanagement
Enkele veel voorkomende visies op accountmanagement zijn:
– Klanten gunnen hun business op basis van persoonlijke relaties
– Accountmanagement is verkopen aan bestaande klanten
– Klanten kopen om onze producten en expertise
Onze visie is “Geld stroomt naar waarde: Iedereen geeft zijn geld uit aan die zaken die hij waardevol vindt”.
Dit is volgens ons altijd waar, maar voor dienstverleners is het managen van waarde (bij grote klanten) dubbel zo belangrijk omdat verwachtingen van klanten over diensten altijd veranderen in de loop van de samenwerking.
Accountmanagement Proces
Uit Tenacity’s visie volgt dat ‘begrijpen wat waardevol is voor iedere specifieke klant’, een kernactiviteit moet zijn voor alle accountmanagers bij iedere klant.
Maar zo’n algemene boodschap is te vaag, dat is nog geen proces. Dit moet je vertalen in concrete planbare activiteiten. “Organiseer jaarlijks een sessie over verwachtingen in het komende jaar” is al een stuk concreter. Dit is dan één onderdeel van het proces. Dit kun je nog verder uitwerken in wie het wanneer dit moet doen.
Wil je jouw accountmanagement-strategie eens tegen het licht houden?
Aanbieding ter kennismaking: Strategie sessie
Boek een Strategie sessie
Wil je eens sparren over de effectiviteit van jullie accountmanagement-strategie of deze ontwikkelen of verbeteren? Boek dan een Strategie sessie.
Alle accountmanagers zouden heel eenvoudig moeten kunnen vertellen wat de accountmanagement strategie van de organisatie is. Doe de test eens, vraag het je accountmanagers.
Een strategie sessie is een makkelijke eerste en afgeronde stap in een samenwerking met Tenacity. Vandaar dat we je een aanbieding willen doen: Jouw Accountmanagement strategie aangescherpt en in beeld gebracht voor slechts € 495,-
- Met een van onze top consultants
- Online sessie van 1,5 uur
- Je ontvangt na afloop een uitgewerkte Account Management Strategy Map voor jouw organisatie